} simpLe as Me: ops vaLentiNe!!

Tuesday, February 15, 2011

ops vaLentiNe!!


assalamualaikum w.b.t

aku sendiri malam ini. keseorangan. menyusur jalan-jalan di kota metropolitan yang amat semak. sesak. serabut. Bandaraya Kuala Lumpur. dua batang menara KLCC gah berdiri. tinggi mencecah awan. di sana sini kelihatan mall berselerakan. Pavillion, The Mines, Times Square, etc. orang ramai berpusu-pusu. masing-masing sibuk dengan agenda tersendiri.

sehingga penat berjalan, aku lepak di Dataran Merdeka. luas. dari jauh aku lihat Rapid KL berhenti. kelihatan sekumpulan 'mak' menaiki bas. seksi. tapi sayang, berbulu kaki. Rapid KL terhinjut-hinjut meneruskan perjalanan dengan memuntahkan asap hitam yang berkepul-kepul.

ah, sejuk sekali malam ni. mencucuk cucuk hingga ke spinal cord. semua yang berada di Dataran Merdeka berpasang-pasangan, ada juga yang berkeluarga. aku tetap sendiri. di satu sudut, aku lihat gelagat sepasang kekasih. bermadu asmara. bertepuk tampar. si gadis duduk di atas paha si jejaka. muda. dalam belasan tahun barangkali. budak-budak zaman sekarang. sudah hilang rasa malu. aku larikan pandangan ke sudut lain.

"kesiannya", monolog aku sendiri. seorang tua, baju compang-camping, dengan mangkuk plastik di tangan, menadah simpati orang ramai. ada yang mencebik, ada yang buat-buat tak nampak, ada yang buat-buat cakap dengan orang sebelah. ah, sudah menjadi mentaliti sesetengah masyarakat agaknya. orang yang buruk, jijik, diletakkan di tahap bawah sekali. datang seorang jejaka. menghulurkan not berwarna merah. lelaki tua itu mengucapkan terima kasih kepada jejaka itu. jejaka itu senyum. manis sekali senyuman itu. masih ada rakyat Malaysia yang berhati mulia. bisikku lega.

tiba-tiba bunyi bising membingit. dentuman lagu-lagu hard core dari corong radio kereta. sekumpulan lelaki dan perempuan berdansa sakan. dengan botol berwarna hitam di tangan. tarian mereka sama rancak dengan air yang diteguk. ber-pesta liar barangkali. lelaki dan perempuan sudah tidak berbatas. bergesel-geselan seperti sudah jadi kebiasaan. sesekali orang ramai yang melalui kawasan itu menjeling dan menggeleng-gelengkan kepala. aku hanya membatukan diri. nak ditegur tak berdaya. benci dengan gelagat mereka, selemah-lemah iman. itu yang mampu.

kedengaran suara gelak ketawa bahagia kanak-kanak kecil. sedang bermain-main dengan mama dan papanya. comel. seperti aku. mamanya bertudung litup, manis. anak kecil itu merengek kepada papanya, diminta dukung. si mama memegang aiskrim si kecil. keluarga bahagia barangkali. ah, tak semua manusia di kota metropolitan ini terbabas dari landasan. syukur.

******
sepuloh minit kemudian;

tiba-tiba terdengar siren polis. kelihatan anak-anak muda yang berpesta liar tadi lari bertempiaran. pasangan kekasih yang bersembunyi di kawasan-kawasan gelap juga kelam-kabut. si perempuan membetulkan rambut, si lelaki membetulkan baju. sungguh !@#$. nah, amek kau. kan dah kena serbu dengan pihak berkuasa. mereka di cekup dalam 'Ops Valentine'. ouh, lupa pula aku yang hari ini 14 Februari.

aku?? dalam ke-kelam-kabut-an itu, aku dipeluk erat oleh seorang pemuda kachak. kalau dah namanya hero, mesti la kachak, bukan? haha. dia mengusap-usap kepala aku. bahagia rasanya. seraya itu, beliau berkata, "comelnya kucing ni. aku nak bawa balik kucing ni. nak letak nama Comey"

best kan jadi Comey?? haha.. kena peluk, tak kena cekup dalam 'Ops Valentine' pun.



p/s : walaupun jadi Comey itu best, tapi manusia adalah sebaik-baik kejadian.

0 comments:

Template by:

Free Blog Templates